På vej hjem fra Dresden sidste år oplevede jeg, da det ellers gik rigtig fint ud af lige vej, at motoren ved speederslip lige pludselig ikke ville gå i tomgang.
Den døede simpelthen. Der var ikke det store besvær med at genstarte. Men det er altså lidt drilsk med en motor der ikke vil løbe rundt så snart der trædes på koblingen.
Jeg spurgte en god bekendt med en maskinmestereksamen og kendskab til SU-karburatorer i bagagen, hvad han mente om forholdet?
Hans umiddelbare svar var at karburatorerne, når det går solidt ud af motorvejen, kan blive så varme, at benzinen delvis fordamper i karburatoren.
Jeg kan ikke lide tanken om at benzintilførslen påvirkes på den måde. Har nogen viden om, hvorvidt der kan være hold i påstanden. Og i bekræfteende fald,- hvordan og med hvad afskærmer man mod varmen.
"Den glade bil" er en +8 fra -76. Så, i fald det er almindeligt gældende, vil der måske være flere der har oplevet samme drilleri.
I håb om lidt hjælp i forholdet-
Gorm Albertsen
NB: Problemet forsvandt som dug for solen, da vi på hjemvejen kørte ind i et forrygende uvejr med hagl, mængder af vand og "storslåede gnister" før Flensborg!
Så er det altså rart med lidt ledig plads under tag ved tankstationerne!