Køling af Morgan
Fra vort medlem Allan Berri har vi modtaget flg. nyttige vejledning til at forbedre Morgan's køling.
Fra vort medlem Allan Berri har vi modtaget flg. nyttige vejledning til at forbedre Morgan's køling:
Kære Morganister.
Som fuldblods anglofil er jeg medlem af både Dansk Landrover Klub og Morgan
klubben.
Dansk Landrover Klub har en fantastisk god hjemmeside, hvor medlemmerne øser
af deres erfaringer og viden om reparation og vedligeholdelse af deres
køretøjer - noget som jeg som passioneret gør-det-selv-mand finder mange
gode tips i. Det savner jeg lidt i Morgan klubben, og vil derfor gerne dele
min erfaring med afhjælpning af varmeproblemer i min 4/4 fra 1971.
Jeg har siden anskaffelsen i 2000 altid haft problem med at motoren løb varm og satte ud, hvorfor jeg kun fik kørt korte ture. Efter at have afmeldt bilen i nogle år, mens jeg renoverede det hus, der blev anskaffet for at få en indendørs garage, gik jeg i 2010 i gang med en større renovering af Lady'en, og kørte glad til syn i foråret 2011. Ud over, at et Lucas-stik kvitterede ved at nægte at vise nærlys, blev damen kun betinget godkendt, da CO værdien var alt for høj, hvorfor jeg måtte en tur på nettet for at finde reservedele til tænding og karburator. Uagtet anglofilien fandt jeg et firma i USA, www.PegasusAutoRacing.com, som har alle reservedele til Ford Kent motorer og Weber karburatorer ( de fleste engelske firmaer bruger PayPal, som jeg har dårlig erfaring med).
Udstyret med nye pakninger og dyser, nyt strømfordelerdæksel, rotor og platiner, nye tændrørskabler og en gennemrenset karburator og manifold, gled damen glat gennem omsynet, MEN :problemet med varmen var der stadig.
Jeg har fået ny køler, nyt kølerdæksel, ny termostat, renset køleren og ny kølervæske, så der var kun en mulighed tilbage : at køleren ikke fik luft nok.
Jeg lavede derfor en skabelon i pap, som jeg overførte til karosseriplade, købt i Biltema, og monterede foran køleren, således at al luft tvinges gennem køleren, uden mulighed for at glide under motoren. Det løste problemet - temperaturmåleren står præcis, hvor den skal ifølge instruktionsbogen, også på længere ture.
Såfremt nogle skulle have behov for tilsvarende, hjælper jeg gerne med skabelon og gode råd.
Med venlig hilsen
Allan Berri
medl.nr. 2126
Berri@mail.dk